"Un professor primerament ha de centrarse en la comunicació interpersonal amb els seus alumnes i després veure de quina manera pot aprofitar els recursos que la Xarxa li ofereix per fer activitats, parlem de xarxes socials".
En aquest tercer tema el que he fet ha sigut llegir amb deteniment l'apartat "Escenari" per tractar d'asimilar tot el contingut teòric. He pogut aprendre sobre tot els aspectes més rellevants com la definició del que són les xarxes socials (ací un vídeo original on ens tracten d'explicar aquest concepte). Els tipus de xarxes socials que es poden clasificar segons la jerarquia o segons la plataforma on s'allotgen. També he descobert els avantatges que són molts i desavantatges o perills on he pogut informarme de molts d'aquestos llegint l'article de Roser Canals "Perills que amenacen als menors en les xarxes socials". Un altre post curiós i no menys interessant de l'autora Anna Codina és "Com parlar als joves sobre els perills d'internet", fes una ullada i si pots i tens temps recomane el seu blog "Bestes i clicks" on, amb les mateixes paraules de l'autora, la seva intenció és "explicar de forma senzilla i sense complicacions de que van totes aquestes eines, programes, webs, etc. del que s'anomena web 2.0".
D'altra banda també ens han explicat algunes de les moltes possibilitats educatives que tenen aquestes xarxes socials.
Aquesta és una presentació molt pràctica de Jordi Jubany i Vila sobre els aspectes principals de les xarxes socials i els usos educatius que por tenir en compte:
També hem aprés sobre què és l'etiquetatge i la tecnologia mòbil.
A part de l'explicació sobre els coneixements apresos a la part de teoria (Escenari), més endavant i resumint he començat a veure quins eren els pasos a seguir per fer a cada una de les tasques encomanades.
La "Tasca 1" tracta de fer una participació al fòrum "Les xarxes social a l'ensenyament", dins dels dos fils principals:
- Avantatges i inconvenients/perills.
- Ús de xarxes socials.
En el meu cas no podré fer una participació debatint les contribucions de la resta dels companys com a tal, perquè el termini finalitzà fa temps i el que fare serà una opinió personal sobre cada un dels fils en qüestió.
I a la "Tasca 2" he desenvolupat la redacció d'aquesta entrada al meu blog de l'assignatura.
Una de les xarxes que no coneixia i ni tan sols havia sentit parlar mai abans és Edmodo, una plataforma tecnològica, social, educativa i gratuïta global que ajuda als educadors a connectar-se i col.laborar amb estudiants, pares, i entre sí en un entorn tancat i privat. Amb altres paraules aquesta xarxa porta l'aprenentatge més enllà de l'aula, proporcionant un espai gratuït i segur perquè professors i estudiants es connecten i col.laboren en qualsevol moment i en qualsevol lloc. Edmodo et permet integrar i administrar e-learning (aprenentatge electrònic) sense problemes, aquestes són algunes de les característiques:
- Crear grups segurs que aprenen fora de l'aula.
- Connectar i col.laborar amb alumnes i professors.
- Fomentar i continuar els debats fora de l'horari escolar.
- Publicar i entregar les tasques, enquestes i molt més.
- Seguir el progrés i el rendiment amb un llibre de qualificacions incorporat.
- Pujar i compartir arxius, fotos i vídeos.
Ací un vídeo en castellà que ens pot ser útil per utilitzar Edmodo i conéixer més d'aquesta plataforma educativa.
Una proposta educativa simple d'ús de xarxa social amb els meus alumnes podria ser utilitzant Instagram, ja que és una de les xarxes socials que utilitze actualment, encara que crec que podria haver-n'hi alguna més adequada dins d'un àmbit educatiu.
Crearia un compte privat, sempre amb el permís dels pares, per a tot el grup-classe i durant el curs utilitzaríem aquesta app amb un sentit creatiu i d'aprenentatge-recordatori d'alguns aspectes treballats durant la unitat.
La meua especialitat és educació física on es tracten molts aspectes pràctics i al mateix temps no hem d'oblidar la importància dels continguts de teoria.
Per exemple una de les activitats podria ser per grups, cada grup hauria de pujar una foto com a exemple d'una acció pràctica relacionada amb la unitat corresponent, els girs, el llançament a cistella, la carrera contínua, el joc d'escalfament, etc. qualsevol aspecte. Després, utilitzant l'aula com espai, cada grup hauria d'explicar davant dels companys, amb la foto com a suport, qualsevol aspecte teòric (realització correcta del llançament a cistella, posicionament a l'hora de fer un estirament, explicació d'un correcte escalfament...). Això també podria fer-se amb vídeos.
Una forma motivadora de treballar amb ells aspectes més teòrics i que els ajudaria a donar suport i recordar eixa teoria dins de la pràctica, de veres crec que funcionaria.
Nosaltres com a docents ajudaríem en tots els dubtes que isqueren durant eixa intervenció.
Per finalitzar com a reflexió personal sobre la tecnologia mòbil m'agradaria començar compartint el vídeo que ens aporten els nostres professors al portal del tema, està enfocat a l'aprenentatge de llengües però es pot extrapolar el que diu a qualsevol àrea curricular.
Amb aquest vídeo podem reflexionar sobre molts aspectes dins del tema en qüestió.
Crec que aquest és un tema molt ampli el qual podem debatre molt, però personalment opine que utilitzar la tecnologia mòbil podria ser una eina amb la qual treballar en un futur dins de les nostres aules.
Tot això deu ser un procés que segueix uns passos, és a dir, com a docents hauríem de començar treballant amb els alumnes i amb nosaltres mateixa el compromís i la responsabilitat de fer-ne un bon ús d'aquesta tecnologia, per exemple una conferència amb professionals i experts en la matèria podria ser un bon començament.
Ara sí, després d'això ja podríem començar a poc a poc a treballar activitats dins d'alguna matèria o amb totes, llavors veuríem si amb les característiques del nostre alumnat aquesta és una eina que afavoreix aspectes com l'aprenentatge i transmissió de coneixements, la socialització, l'autonomia, etc. o simplement hauríem de cercar uns altres recursos per treballar.
Encara que hi ha molts perills o desavantatges en la utilització de la tecnologia mòbil crec que hem d'adaptar-nos i començar a explorar nous camps d'aprenentatge, atractius i motivadors pels nostres alumnes. Hem de tractar de veure els avantatges, perquè són més significatius, ressalte alguns d'ells per aprofitar-los en la docència:
- Es pot accedir als recursos en qualsevol lloc i en qualsevol moment (ubiqüitat
- Augmenta el grau d'implicació en el procés d'aprenentatge.
- Estimula el treball en grup i estimula l'autoestima.
- Fomenta activitats intercurriculars.
- Facilita l'aprenentatge exploratori.
- El preu d'aquests dispositius és més econòmic que un PC.
- Etc.
Finalitze recomanant aquest article publicat a +1. Sumant històries, edició 2015, núm. 2. de l'Eva Pediguer "Què és L'M-Learning?" i alguns vídeos que estan en castellà però m'han paregut interessants.
Avant i fins a la pròxima entrada!!

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada